Vi skal
ikke glemme taknemmeligheden
December
2003
De stadig større muligheder for
kunstig befrugtning flytter grænserne for, hvem der kan få
børn, hvor og hvornår i deres liv. Men samtidig er teknikkerne
med til at ændre vores opfattelse af børn fra en gave
til en ting, vi har krav på. Det mener Lady Mary Warnock. Hun
er i dag en af Englands kendteste kvindelige filosoffer, som bla.
var formand for den etiske kommision, der blev nedsat efter Louise
Brown fødtes i 1978 som verdens første reagensglasbarn.
Af Rasmus Kragh Jakobsen
Hvorfor mener du ikke, at vi har en ret til at få børn?
Det er meget vanskeligt at hævde, at alle
har en ret til at få et barn, fordi det er let at forveksle
noget, du har et meget stort ønske om, med noget du har en
egentligt ret til. Altså, man kan hævde, at samfundet
som sådan har behov for flere børn, men for den enkelte
kan man ikke hævde, at det at få børn er en livsnødvendighed.
Man kan heller ikke hævde, at mennesker bliver ulykkelige
uden børn, fordi der er masser af eksempler på frugtbare
par, der frivilligt vælger børn fra og lever et lykkeligt
liv. Hvad man derimod kan sige er, at folk ikke må forhindres
i at få børn af racistiske eller andre årsager.
Det, der bekymrer mig er tendensen til at kræve at få
børn.
Hvad mener du?
Her i England og i det meste af Europa har vi
efterhånden taget en meget rettighedsdomineret kultur til
os fra den anden side af Atlanten. Det er en kultur, hvor folk er
parate til at sagsøge skolen, hvis deres børn får
lave karakterer. Og jeg kan forestille mig, at folk vil sagsøge
lægen eller hospitalet, hvis deres in vitro fertilisering
(IVF) ikke bærer frugt. En læge har pligt til at prøve
at behandle mig for en sygdom, men jeg kan kun kræve et forsøg
- ikke en helbredelse. Det samme gælder for kunstig befrugtning.
Jeg tror nemt, folk kan blive så besat af deres ret til at
få et barn, at de glemmer den oldgamle fornemmelse af forbløffelse
og taknemmelighed, der kommer med fødslen af et barn. Snarere
end at se på rettigheder, tror jeg man skal se på, hvem
der kræver at få børn og hvorfor.
Hvem er så det?
Den største gruppe er de ufrugtbare par,
der ønsker at være frugtbare. Det er mennesker, som
måske er dybt skuffede, fordi de havde en forventning om at
skabe en familie, og hele deres fremtidige liv var baseret på
at kunne få børn. De fortjener efter min mening behandling.
Udover de ufrugtbare bør de par, der har en stor risiko for
at føde et barn med en alvorlig arvelig sygdom som cystisk
fibrose eller blødersygdom få muligheden for at vælge
det fra. Men så er der karrieremennesker, der ønsker
at fryse deres kønsceller ned og gemme muligheden til senere
og familier, der f.eks. brændende ønsker en søn,
fordi de har tre døtre. Det ønske kan man sympatisere
med, men det er her, vi tager de første skridt på vej
mod børn som varer, du kan bestille efter dine ønsker.
Vi bevæger os ind i en kultur, hvor vi betragter børn
som en slags ejendom på linje med en håndtaske. Man
skal have lædertasken fra Gucci, de lange smukke handsker,
de mørke solbriller, den fantastiske jakke og så den
smilende runde bløde dejlige baby på armen samtidig
med, man er en ung smuk mor med sit vidunderlige helbred. Men den
retning er helt forkert.
Fordi det vil skade børnene at være
født som en slags tilbehør?
Ja, der er to aspekter. Der er først babyen
som en slags ejendel, folk er glade og stolte af at vise frem. Det
er en ting de har, en af deres bedste ejendele, men hvad sker der
når babyen vokser op, bliver kluntet, ikke gør hvad
man siger, og bare er bøvlet og en belastning? Så indser
man, at man ikke ejer sit eget barn, at det er et selvstændigt
væsen som man ikke kan gå rundt med som en smart taske.
Men hvad der så sker og hvilken effekt det vil have på
barnet er meget vanskeligt at forudse, fordi vi ikke har nogen fortilfælde.
Men egentlig bekymrer det andet aspekt mig langt mere - nemlig når
forældre ikke blot ønsker sig en baby, men ønsker
sig en bestemt slags baby med et særligt talent.
Som en klog baby?
Ja, klog, musisk, smuk etc. Det er en langt værre
trussel end bare at blive træt af sit legetøj. Det
vil være uendelig svært for det barn at leve op til
alle forældrenes forventninger, og hvis man så ikke
klarer sig godt i skolen etc. vil det meget nemt fremprovokere en
eksplosiv reaktion. Man har en pligt til at acceptere ens børn
som de er, jeg mener, man har næsten en moralsk forpligtelse
til at gøre dem bedre. Altså opføre sig bedre.
Ha, ha. Introducere dem til, hvad der er socialt uacceptabelt og
hvad der går an. Hvis det var muligt at vælge de gener
ens børns ville fødes med ville det føre til
en holdning overfor vores børn, som jeg mener er forkert
og socialt skadelig. Heldigvis har de meget simple idéer
om genmanipulation, du ved 'designerbabyer', som man for få
år siden troede ville være ret efterspurgt, vist sig
at være illusoriske. Nogle siger det vil komme alligevel på
et eller andet tidspunkt, men jeg kan ikke se megen pointe i at
spekulere over det. Vi kan ikke spå om fremtiden. Der er dem
som mener, at allerede det man gør i dag med at screene embryoner
for arvelige sygdomme, er moralsk forkert og første skridt
på vej mod designerbabyer, fordi du foretrækker en sund
og rask baby fremfor en defekt baby. For mig at se er et fuldstændig
hjælpeløst sygt barn intet andet end en tragedie, og
det er fuldstændig etisk og lægeligt forsvarligt at
vælge en sund baby. Men kriterierne for valget skal være
ud fra specifikke medicinske begreber og ikke sociale begreber om
fx et barn vil være ret dumt eller ret kvikt. Generelt tror
jeg børn blomstrer, hvor det er accepteret, at det er tilfældigt,
hvilken blanding af gener de har fået fra forfældrene.
De fleste, tror jeg, regner resultatet for tilfældigt selv
om man kan genkende visse træk fra den ene eller anden forælder.
Det skal være tilfældigt?
Ja, et element af tilfældighed er
meget vigtigt for at acceptere vores børn, som de er. Derfor
er en anden bekymrende konsekvens af rettighedskulturen, at lægens
rolle næsten er blevet kontraktlig på linje med fx en
frisørs. Det skyldes delvist, at vi er langt bedre informerede
end tidligere bla via internettet, og fx kan gå til lægen
og sige 'den her medicin vil øge mine chancer for at blive
befrugtet, kan du give mig en recept?'. Hvis lægen ikke vil,
finder man en anden læge, ligesom som man ville gå til
anden frisør, hvis man ikke fik den ønskede frisure.
Det skaber en ret aggressiv holdning hos patienten, der føler
han/hun har krav på en bestemt behandling og endda et bestemt
resultat. Jeg lægger stor vægt på taknemmelighed
og folk, der blot kræver deres ret har ingen grund til at
føle taknemmelighed. De kan have grund til at føle
skuffelse og foragt. Selv hvis en læge yder en helteindsats
får man blot, hvad man føler, man var berettiget til.
Efter min mening vil vores samfund være utrolig dårligt
stillet, hvis taknemmeligheden over barnet forsvandt. Taknemmelighed
overfor hvem? Gud, naturen, lægen, jordemoderen, det er underordnet.
Copyright © Rasmus Kragh Jakobsen og
Samvirke www.fdb.dk
|